Machina ludens
Door middel van computergestuurde motoren en geavanceerde sensortechniek komt het werk tot leven en reageert het fysiek op de aanwezigheid van de toeschouwer. Het beeld weet waar de toeschouwer is en registreert zijn positie. Naarmate de toeschouwer dichterbij komt wordt het beeld alerter. De verschillende posities van de toeschouwer en zijn snelheid van bewegen bepalen de reactie van de robot.
Wanneer de toeschouwer dichterbij komt ziet hij dat het beeld aan het spelen is. In eerste instantie is de figuur verdiept in zijn spel, maar als de toeschouwer verder nadert lijkt hij zijn spel te willen beschermen. Als de toeschouwer zijn gedrag niet aanpast zal de robot boos worden en zich groot maken. Het uiterlijk van de figuur verwijst naar Amerikaanse strips en films zoals Iron Man.
Machina Ludens is een iconisch beeld dat zich begeeft op de grens van High- en Low culture. De figuur relativeert zijn eigen groteske uiterlijk op ironische wijze door zijn kinderlijke gedrag en geeft daarmee een humoristische uitleg van waar de techniek nu staat. De figuur beeldt de ontwikkeling van zelflerende kunstmatige intelligentie uit door gebruik te maken van zelflerende algoritmen.
De huid van het werk Machina Ludens is gesmeed. Deze oude techniek contrasteert sterk met de gebuikte computergestuurde robotica. De gesmede vormgeving verwijst naar middeleeuwse harnassen en neemt een aantal vormkenmerken van deze harnassen over. De smeedtechniek die gebruikt wordt voor het maken van de pantserplaten is meer dan 2000 jaar oud. De gebuikte motoren, bedrading, spindels en drivers staan in groot contrast met het gesmede uiterlijk van de robot. Ze worden niet verborgen maar zichtbaar gelaten voor het publiek. Hierdoor kan het publiek zich verwonderen over de kinetica die afzonderlijk bewegend het hele werk leven geeft. Het werk geeft als het ware de evolutie in techniek weer in zijn vormgeving en toegepaste technieken.
Concept: Freerk Wieringa
Elektronisch ontwerp: www.mrstockinterfaces.com Rene Wassenburg http://www.schrikdraad-ontwerp.nl
Programmering: www.mrstockinterfaces.com
Programmering reversed kinematics: Simon de Bakker bij V2_lab
Kinetica: Freerk Wieringa